De markt van online winkels is al jarenlang gigantisch aan het groeien, en hoewel het een decennium geleden nog onwaarschijnlijk leek, kunnen we alles wat we nodig hebben online bestellen en thuis laten bezorgen. Niet alleen een goed boek, een sinterklaascadeau of een mooie lippenstift kunnen we op het internet vinden; vandaag de dag kunnen we zelfs onze dagelijkse boodschappen en benodigdheden zoals een komkommer, een brood of toiletpapier laten thuisbezorgen. Heb jij op dit moment een product wat je graag wilt verkopen en wil je daarom een webshop opzetten? In dit blogartikel vind je een aantal handige tips die je helpen bij het opzetten van een eigen webshop. Bijvoorbeeld hoe je erachter komt welke indeling voor jouw online winkel werkt, welke betaalmiddelen je beschikbaar moet maken én hoe je een goede domeinnaam kiest.
Wanneer jouw webshop is ontwikkeld zul je moeten realiseren dat de kous daarmee niet af is. Het is een doorlopend proces waarbij je altijd bezig zult moeten zijn met het optimaliseren van je webshop. Eén van de dingen die je kunt blijven optimaliseren is de indeling van jouw webshop. Welke producten wil je als eerst tonen? Waar zitten de hoogte winstmarges? Waar is de meeste vraag naar? Om uit te vogelen wat nu precies de beste samenstelling van producten is kun je een zogenaamde A/B test uitvoeren. Met een A/B test laat je verschillende mensen een andere versie van jouw website zien (versie A vs. versie B) en ontdek je welke van de twee websites de meeste conversie oplevert.
Wanneer de webshop in de steigers staat is het goed om, voordat je live gaat, na te denken over de betaalmogelijkheden die je wilt aanbieden in je webshop. Vandaag de dag zijn mensen gewend om volledig naar eigen voorkeur te kunnen betalen. Je doet er dus goed aan om zoveel mogelijk betaalmogelijkheden toe te voegen aan je webshop. Zo weet je zeker dat je niemand uitsluit en dat iedereen in staat is om jouw producten te kopen. iDeal is in Nederland de meest gebruikte betaaloptie maar we zien ook dat steeds meer mensen een creditcard aanvragen (voor meer informatie hierover kun je terecht bij ICS Cards). Tot slot zien we ook een enorme toename in het gebruik van ‘achteraf betaalmethodes’ zoals Klarna en AfterPay. Je doet er dus goed aan om te kijken of je deze betaalmogelijkheid ook kunt toevoegen aan je webshop.
Je moet je natuurlijk goed in de markt zetten. Om er zeker van te zijn dat mensen je goed kunnen vinden, wanneer ze op zoek zijn naar het product of de dienst die jij aanbiedt, is het verstandig om jouw URL (of ook wel domeinnaam) hier goed op aan te laten sluiten. Wanneer je handgemaakte zakdoeken verkoopt is het logischer om de URL “www.zakdoekinjezak.nl” te kiezen dan ‘www.lisakools.nl”. Kies dus voor een domeinnaam die matcht bij het product of de dienst die je verkoopt zodat je de vindbaarheid van jouw webshop maximaliseert! Voor meer informatie over de vindbaarheid van je website zouden we je aanraden om bijvoorbeeld een online cursus te doen of een aantal boeken aan te schaffen om je kennis te verbreden. Met de juiste marketingstrategie maak je meer kans om meer omzet te draaien!
Terug naar Geld